Nya regler vinterdäck 2024

Nya regler vinterdäck 2024 – Viktiga Ändringar och Krav

År 2024 införs betydande förändringar i reglerna för vinterdäck i Sverige, särskilt gällande användningen av dubbfria däck, också kända som friktionsdäck. Från och med 1 december 2024 måste dubbfria vinterdäck vara märkta med symbolen för alptopp/snöflinga för att fortsätta betraktas som vinterdäck. Dessa nya krav syftar till att öka säkerheten på vägarna genom att säkerställa att däcken uppfyller högre standarder för vinterväglag.

För fordonsägare innebär detta en viktig justering i valet av vinterdäck. Däck som tillverkats före juni 2019 och saknar den rätta märkningen får inte längre användas efter november 2024. Det är avgörande för förare att anpassa sig till dessa regler för att undvika att bryta mot lagen och för att garantera sin egen säkerhet under vintermånaderna.

Denna förändring understryker vikten av att förberedelser inför vintern på ett korrekt sätt, vilket har en direkt påverkan på trafiksäkerheten. Med de nya reglerna strävar myndigheterna efter att minimera olyckor och förbättra vägförhållanden genom att säkerställa att alla fordon är utrustade med lämpliga däck för vinterförhållanden.

Nya regler för vinterdäck

Från och med slutet av 2024 har Sverige infört nya regler för vinterdäck som är viktiga för trafiksäkerheten. Dessa omfattar krav på symbolmärkning och specifika däckegenskaper för att säkerställa optimala förhållanden vid vinterkörning.

Definition av vinterdäck

Vinterdäck är speciellt utformade för att ge grepp på snö, is och vid frostiga förhållanden. Det finns två typer av vinterdäck: dubbade och dubbfria.

Dubbade däck har metallstift som ökar grepp på isiga vägar. Dubbfria däck, kända som friktionsdäck, bygger sitt grepp på däckens gummiblandning och mönster. Däck märkta med symbolerna 3PMSF (alptopp/snöflinga) anses som certifierade för vinterkörning. Kravet på dessa symboler har skärpts för att säkerställa däckens prestanda i vinterväglag.

Ändringar i däckkraven

Den största förändringen som träder i kraft i år gäller främst dubbfria däck. Dessa måste nu ha alptopp/snöflinga-symbolen för att garantera tillräckligt grepp under vinterkörning, enligt regler från Transportstyrelsen.

Däck utan denna symbol får inte användas efter den 30 november 2024. Kravet syftar till att öka säkerheten och minska antalet olyckor på vintervägar där snö och is är vanliga hinder. Dessutom har minimikravet för mönsterdjup på vinterdäck förstärkts till att förbättra däckens effektivitet vid olika väderförhållanden.

Giltighetsperioder

Vinterdäcksäsongen i Sverige sträcker sig från den 1 december till den 31 mars för personbilar och lätta fordon. Under denna period måste fordon vara utrustade med vinterdäck vid rådande vinterväglag.

Fordon som inte följer denna regel riskerar böter och andra påföljder. Försvarsmakten och vissa nödfordon kan undantas från dessa tidsramar beroende på operativa behov. Det är viktigt att bilägare kontrollerar däckens symbolmärkning och mönsterdjup innan vintern för att säkerställa att de uppfyller de nationella säkerhetsstandarderna.

Undantag och särskilda regler

Vissa fordon kan undantas från de nya vinterdäcksreglerna i Sverige. Till exempel har Riksförbundet M Sverige påpekat att undantagen gäller för vissa äldre fordon. Dessa behöver inte byta till de nyare däcktyperna så länge de uppfyller tidigare säkerhetskrav.

För fordon som används i yrkesmässig trafik eller särskilda nödsituationer kan andra regler gälla. Transportstyrelsen kan utfärda tillfälliga dispens för fordon där byte av vinterdäck är icke genomförbart på grund av specifika omständigheter eller när det påverkar samhällsviktiga funktioner negativt.

Däckmärkningar

För vinterdäck är korrekt märkning avgörande för att uppfylla lagkrav och säkerhet. Olika symboler identifierar däckens prestanda under vinterförhållanden.

Symboler och beteckningar

Däck märkta med 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) är nu obligatoriska för dubbfria vinterdäck i Sverige. Denna symbol, formad som en alptopp och snöflinga, indikerar att däcken har genomgått tester för skicklighet på snö.

M+S (Mud and Snow) symbolen har tidigare godkänts för vinterförhållanden, men från och med 30 november 2024 är den inte längre tillräcklig. Däck måste ha den specifika 3PMSF-symbolen för att betraktas som lagliga under vinterväglag. Den nya regeln säkerställer att däcken klarar av svåra väderförhållanden och erbjuder bättre säkerhet för förare.

Märkningens betydelse för säkerhet

Däckmärkningar har stor betydelse när det kommer till säkerhet på vintervägar. 3PMSF-märkningen betyder att däcken har genomgått omfattande tester för att fungera effektivt under vinterförhållanden, vilket inkluderar is, snö och hala ytor.

Märkningar som M+S indikerar bara att däcken är anpassade för mud och snö, men garanterar inte nödvändigtvis säker prestanda i kalla klimat. För säker körning bör förare använda däck med 3PMSF-märkningen, eftersom dessa däck är konstruerade för att förbättra grepp och bromsning på snö- och isbelagda vägar, vilket minimerar risken för olyckor.

Däck för olika fordonstyper

Säkerhet och reglering kring vinterkörning är av högsta prioritet för bilägare. Detta avsnitt förklarar de specifika kraven för vinterdäck för både personbilar och tunga fordon samt släpvagnar.

Personbilar

För personbilar gäller de nya reglerna från 1 december 2024, vilket innebär att dubbfria vinterdäck måste ha en alptopp/snöflinga-märkning för att anses som vinterdäck. Denna märkning garanterar att däcken är designade för nordiska vinterförhållanden, vilket ökar säkerheten vid vinterkörning.

Bilägare måste försäkra sig om att deras däck är korrekta för att undvika böter. Dubbade vinterdäck är lagliga att använda under perioden 1 oktober till 15 april, men dubbfria vinterdäck med korrekt märkning är obligatoriska under vinterväglag.

Tunga fordon och släpvagnar

För tunga fordon över 3 500 kilo, inklusive släpvagnar, är kraven för vinterdäck lika strikta. Vinterdäcken på drivaxlar och framaxlar måste ha 3PMSF-symbolen eller vara dubbade för att säkerställa maximal säkerhet.

Släpvagnar dras ofta av tunga fordon och måste ha vinterdäck som uppfyller samma standarder som fordonet. Denna skyddsåtgärd är avgörande för att förhindra olyckor under vintersäsongen. Bilägare av tunga fordon och släpvagnar behöver regelbundet kontrollera däckstatus för att uppfylla lagkraven.

Rätt däckbyte

Att säkerställa att däckbytet görs korrekt kan påverka både säkerhet och prestanda på vinterväglag. I denna del behandlas de bästa tidpunkterna och sätten för korrekt däckbyte, samt effektiva tips för att förvara däck.

När och hur

För säker körning på vinterväglag är det avgörande att byta till vinterdäck i tid. Enligt Transportstyrelsen bör vinterdäck användas från 1 december till 31 mars eller vid vinterväglag. Tidigare krävdes M+S-märkta däck, men nu måste däck ha alptopp-snöflinga märkning för att klassas som godkända vinterdäck.

Vid däckbyte är det viktigt att kontrollera däckens mönsterdjup, eftersom det påverkar grepp och stabilitet. Minsta tillåtna mönsterdjup för vinterdäck är 3 mm. Använd relevant utrustning och verktyg för att säkerställa att däcken monteras korrekt och att muttrar dras åt med rätt moment.

Tips för däckförvaring

Korrekt däckförvaring ökar däckens livslängd och förbättrar prestanda. Förvara däcken svalt, torrt och mörkt för att skydda mot UV-strålning och fukt. Om möjligt, placera däcken på fälgar och stapla dem i hög, eller använd däckställ för lösa däck.

Däckens lufttryck bör inte glömmas bort, heller inte profileringen, vilket kan förhindras genom att rotera däcken minst en gång under lagring. Under tiden de är förvarade kan det vara klokt att täcka dem för extra skydd och noggrant kontrollera dem inför nästa säsongs byte.

Konsekvenser av att inte följa reglerna

Att inte följa de nya reglerna för vinterdäck kan medföra flera negativa konsekvenser. En av de mest uppenbara är risken för böter. Polisen kan utfärda böter vid kontroller om fordonet inte uppfyller de nya lagkraven gällande däckmärkning med 3PMSF-symbolen.

Förutom ekonomiska konsekvenser kan det också påverka trafiksäkerheten negativt. Däck utan rätt märkning kanske inte ger tillräckligt grepp på vintervägar, vilket kan leda till sämre väghållning och ökad risk för olyckor. Säkerhetsmarginalerna minskar, särskilt under svåra väderförhållanden.Från 2024 krävs 3 mm mönsterdjup på vinterdäck i Sverige.

Det är därför viktigt att använda däck som uppfyller de nya kraven för att säkerställa trygg och säker körning. Implementeringen av dessa regler är ett led i att förbättra trafiksäkerheten under vintermånaderna, vilket försäkrar bättre skydd för alla trafikanter på vägarna.

sitebox
Senaste inläggen av sitebox (se alla)